19602_P garage Rdamweg_wUrck_visualisatie Leeghwaterstraat_20200909

Parkeergebouw aan de Rotterdamseweg

Direct naast gebouw 45, tussen de Rotterdamseweg en de Leeghwaterstraat komt een (demontabel) parkeergebouw. Dit past in de visie van de TU Delft op Mobiliteit & Bereikbaarheid, waarin aandacht is voor de overgang van vele losse parkeerplekken verspreid over de campus naar geconcentreerde parkeerlocaties aan de randen van de campus. Het parkeergebouw voorziet uiteindelijk in 600 plekken. Vanaf deze locatie zijn omliggende gebouwen goed te voet bereikbaar. Ook elders op de campus vervangt de TU Delft de komende jaren diverse verspreide parkeerplekken door grotere, goed bereikbare parkeervoorzieningen direct aan de campusring.

Thema’s

Twee fases

Het nieuwe parkeergebouw wordt in twee fases gerealiseerd. Eerst komt er een basis parkeergebouw met drie parkeerlagen en een houten gevel met in totaal 450 parkeerplekken. De constructie is circulair opgebouwd en kan in de toekomst dus eventueel elders weer worden opgebouwd. In de tweede fase wordt een extra parkeerlaag gerealiseerd en komen er zonnepanelen op het dak. Ook wordt onderzocht of zonnepanelen in de gevel kunnen worden opgenomen. Deze tweede fase wordt verder uitgewerkt in samenwerking met de faculteiten Bouwkunde en EWI. De afspraak met de gemeente Delft is dat de tweede fase uiterlijk in oktober 2022 klaar moet zijn.

19602_P garage Rdamweg_wUrck_visualisatie Rotterdamseweg_20200909 Zicht vanaf de Rotterdamseweg  

Duurzaamheid

Het ontwerp van het nieuwe parkeergebouw aan de Rotterdamseweg past binnen de duurzaamheidsambities van de TU Delft op het gebied van CO2-neutraliteit, circulariteit, biodiversiteit & ecologie en klimaatadaptatie.

In de gevel en het dak zijn deze ambities in verschillende vormen vertaald. Zo wordt voor de gevel gebruik gemaakt van FSC gecertificeerd Accoya hout. Bovendien is zowel de gevel als de constructie in zijn geheel demontabel en kan elk onderdeel weer een nieuwe bestemming krijgen. Ook wordt een bijdrage geleverd aan biodiversiteit & ecologie, door de gevel te laten begroeien met klimplanten en door vogel- en vleermuiskasten en insectenhotels te integreren in de houten lamellen.

Het dak wordt verder uitgewerkt met hulp van de faculteiten Bouwkunde en EWI. Rondom de dakrand wordt een groene zoom aangelegd die bijdraagt aan waterberging op het dak en koeling van het gebouw. In het midden van het dak worden zonnepanelen geplaatst die elektrische auto’s op de begane grond kunnen opladen. Overvloedige elektriciteit kan aan het elektriciteitsnetwerk van de TU Delft worden afgegeven. Tot slot komt er energiezuinige en slimme LED-verlichting in het parkeergebouw, waardoor er nooit overbodig stroom wordt verbruikt.

Facts & figures

  • Demontabel gebouw
  • 600 parkeerplekken
  • Energiezuinige LED-verlichting
  • Gevelbegroeiing
  • Vogel-, vleermuiskasten en insectenhotels in de gevel
  • Zonnepanelen op het dak voor het laden van elektrische auto’s op de begane grond
  • Groene dakrand voor waterberging en koeling van het gebouw

Planning

  • Start bouw: Q4 2020
  • 1e fase (ca. 450 parkeerplekken) in gebruik: Q3 2021
  • 2e fase (ca. 150 parkeerplekken) in gebruik: Q4 2022

Thema’s

  • Duurzaamheid
  • Mobiliteit en Bereikbaarheid

Bekijk campusplattegrond

Delen

Deel onze content met anderen

  • Share
  • Tweet
  • Email